2011. március 17., csütörtök

... Tudjátok mire gondoltam ... ?

Hülye kérdés, gondolom nem :)

Először is, szeretném leszögezni, ha bárki bármilyen politikai nézetet is lát a két képben, akkor elnézést kérek, ugyanis én nem vettem észre semmi egyértelműt, azért is mertem kirakni őket. Ez most egy kicsit politikai-mentes dolog lesz!!!

Tehát, arra gondoltam, hogy a múltkor megnéztem pár Hungary-s videót a YouTube-on, tudjátok, olyanokat, amiket direkt turistáknak készítenek, hogy mit lehet itt látni, enni, inni, és arra gondoltam, hogy mennyire egy sémára épülnek ezek a videók, és igen, van benne igazság,


DE:

- nem csak a Tokaji létezik

- nem csak cigányzenés csárdák vannak

- Magyarország és Budapest nem ugyanaz (legfájóbb pontom), vannak más látnivalók is itt

- sehol sem említenek olyan dolgokat, amikre, mi, magyarok büszkék vagyunk.


Fájó pontok nekem ezek, főleg az ország megítélése szempontjából. Lehet velem van a gond, de amikor Londonban jártam (pályázaton nyert út volt, és lassan 10 éve volt...), akkor mi tényleg csak a "kötelező köröket" jártuk be. Később (kb. 3-4 éve) beszélgettem egy lánnyal és Ő mesélte, hogy épp visszajött Londonból, és hogy össze-vissza járták a várost, és mennyi sok szép dolgot láttak. És tudjátok mi volt a rossz? Rosszul esett, hogy hiába voltam már ott, mégsem láttam ezt, azt, amazt.
Ezzel szemben, amikor anya ismerőseit látogattuk meg Lengyelországban, amit összekötöttünk egy hetes nyaralással Krakkóban, és az ismerőse olyan helyekre vitt be minket, ahová magadtól nem mész be... Vagy ez már nem turizmus, mert nem a "kötelező" dolgokat nézed meg, és nem ugyanabból a szemszögből fényképezed le, mint az útikönyvben?

Én, ha ilyen videót forgatnék, biztos azzal a Kőhalmi (ha jól emlékszem Ő mondta) videóbevágással kezdeném, hogy "Magyarország államformája rántotthús" -> cáfolja ezt meg valaki, ha elfogadjuk azt, hogy Olaszország csizma. Olyan rütykös, bütykös, ronda dologra, aminek sarka és szára van, sose tudnám rámondani, hogy csizma :) ...
Tehát, Magyarország rántotthús formájú. Igen, tudom, hogy a Kőhalmi idézetet többféleképp is lehet értelmezni, de én most politikamentes-övezetben építkezem.

Kérdés: Mit lehet ebben a rántotthúsban csinálni?
Természetesen enni és inni. Beszéljük, könyörgöm, a Tokajin kívül másról is!!! Miért nem említjük meg soha a pálinkát? Vagy a töltött káposztát? Vagy a kakaós palacsintát? Ha a töltött káposztát nem is, de a kakaós palacsintát tuti biztos, hogy mindenki imádná :) . Miért nem beszélünk a paprikáskrumpliról? A rakottkrumpliról? A hurkáról-kolbászról? Oké, hogy Újházi Csikön Szúp, meg Gulash (miért mondjuk Gulyás-nak, ahogy "rendesen" mondjuk, miért kell már nekünk eltorzítani? Nem tudja kimondani? ÉS?! Te se tudod kimondani helyesen, elsőre, hogy "Kottbullar" (svéd húsgolyó), vagy bármi más!
Na, és a kakaós csiga? Nem mondom, hogy sok helyen voltam már külföldön, de még sehol se láttam kakaós csigát, vagy túrórúdit...
Italozásnál én tényleg mondanám a pálinkát. Sőt, hozzátenném, az "Amiből lehet lekvárt főzni, abból pálinkát is!" mondatot. Ja, meg koffeinmániásként a rettentő egészséges, vegyipari üzemekben előállított energiaitalainkat is :D !

A cigányzenés csárdákkal nincsen semmi bajom, de könyörgöm ne mondja azt be a kedves kommentár néni, hogy "Most of the restaurants..." -> nem. Nincs rá pénze a "most of the restaurantoknak", hogy megfizessenek akár egy hegedűst is, örülnek ha a szakácsuknak tudnak bért adni. Plusz, egyre több helyen látok "magyaros gyorséttermeket".

A Budapest kérdés... Hajj... Erről nem vagyok hajlandó írni, aki ismer, az tudja, hogy nem nagyon kedvelem Pestet (sőt). Jó, persze, nem azt mondom, hogy vigyünk turistákat Baktarajenőházába, a legeldugottabb zsákfaluba (csak kitaláltam, fogalmam sincs, hogy létezik-e ilyen falu, ha igen, akkor elnézést kérek tőlük!), de na - Miért nincs megemlítve soha Sopron, Győr, Pécs, Debrecen, Kecskemét, vagy éppen Szeged? Miért kell mindig, mindenkinek Pesten a Parlamentet, meg a Halászbástyát mutogatni? Vagy bennem van a hiba, hogy ezeket a dolgokat nem találom (elnézést) elég érdekfeszítőnek? Sopron szerintem egy nagyon különleges város, akárcsak Győr, Pécs, Debrecen, Kecskemét, Szeged, DE ott van még Gyula is! Vagy Dunaújváros. Vagy még sorolhatnám napestig, ami éppen eszembe jut. Ráadásul Gyula tényleg mutogatni való város... A szívem egy része Gyuláé :) A másik természetesen Szegedé, meg még pár városé...

Az utolsó szintén egy fájó pont. Miért nincs szó soha olyasmiről, amikre mi, magyarok, állítólag olyan nagyon büszkék vagyunk? Lehet, hogy annyira nem is nagy büszkeség számunkra az "Aranycsapat", vagy a Rubik-kocka? Vagy a golyóstoll? Vagy a többi, ezen a listán szereplő bejegyzés?
El tudnék képzelni akár egy olyan kampányfilmet is, amit pl. a Lengyelek mondanak/gondolnak rólunk, vagy hogy miért jöjjön valaki ide nyaralni. És lehetne szlogennek beírni, hogy "Polak Węgier dwa bratanki i do szabli i do szklanki - Lengyel, magyar, két jó barát, együtt harcol, s issza borát" -> és ezt persze nem pusziért, hanem ilyen "csere" lehetne, hasonló szlogennel, hogy mivel "csábítanánk" mi az embereket Lengyelországba. Akár alatta kisgyerek énekelhetné a "Kiskacsa fürdik, fekete tóban, anyjához készül, Lengyelországba..." gyermekdalocskát...

Egy szó, mint száz, azt hiszem a fentebbi írásomból kiderül, hogy mi az álláspontom - a változás. És bárki mondhatja, hogy nincs igazam, de nézzük csak meg egy-egy mostani ország "kampányát" - "India... Incredible India", meg Horvátországról is mi minden szépet hoztak össze... Nem, cseppet sem azt mondom, hogy ez hazugság lenne, vagy ilyesmi, de egyszerűen fogjuk fel, hogy a Tokaji bort már unjuk!!!
Pálinkával és túrórúdival tessék reklámozni Magyarországot :) !
De a rigójancsival is kiegyezek :) ... vagy valami hasonlóval. Olyannal, ami tényleg újdonság, és a szerencsétlen turisták is azt mondják rá, hogy "Ó! Hoppá!"

2 megjegyzés:

  1. Nem volt politika szaga szerintem :) Egyébként tény, hogy nem csak Magyarországgal ez a helyzet, de egyetértek veled, szörnyűek ezek a klisék, sztereotípiák. Én sem vagyok oda Pestért, és oké, hogy Parlament, Halászbástya, Lánchíd et cetera, nagyon szépek és hát a fővárosban vannak attól még szép helyek és dolgok. De én azért picit szégyellném magam, ha a legbüdösebb, legtömöttebb városunk alapján ítélnének meg minket, mert azért Magyarország szerintem nem ilyen, a legtöbb magyar város atmoszférája teljesen más. Meg aztán a cigányzenekaros csárda is meglepő, mintha annyira elterjedt dolog lenne... most komolyan, mintha minden étkezésnél zsírban tocsogó, paprikában hempergetett cupákokat zabálnánk... paprikáskrumpli, rakottkrumpli, dödölle, tócsi, pörkölt, tojáspörkölt, derelye, nudli, palacsinta, császármorzsa, ha már nemzeti kajákról van szó. A magyar pálinkát is és a borokat tessék csak reklámozni (mármint a minőségit :D) de azért van még bortermő vidék Tokajon kívül is, Pécs, Eger, Szekszárd, Balaton-felvidék. Csak remélheti az ember, hogy a turistáknak legalább egy része jobban utánanéz az országnak, ha már idejön.
    Ú, ez hosszú lett... lényeg, hogy egyetértek veled ebben a dologban :)

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy nem csak én látom így ^^

    VálaszTörlés

"Feel free to comment" :)
avagy Kommenteljen bárki nyugodtan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...